PORTAL WIEDZY > PANEL MENEDZERA > Wyznaczanie celow dla calej struktury
Podstawą każdego nawigowania,
czyli przemieszczania się w obranym z góry kierunku jest wcześniejsze
określanie istoty i treści celu. Skuteczność działania firmy, również w bardzo
dużym stopniu zdeterminowana jest precyzją określania celów jej działania.
Celowość określić można na dwa
sposoby: sposób jakościowy i sposób ilościowy. Ten pierwszy służy tradycyjnie
do monitorowania poziomu świadczonych usług, choć pojawienie się metod
porównawczych pozwala bardzo często także na jednoznaczne wartościowanie i
określanie kierunku czy też tendencji w sposób skokowy (lepiej, gorzej, szybciej,
wolniej). Metody ilościowe natomiast wykorzystywane są najczęściej w ujęciu dynamicznym, by móc weryfikować to,
na ile sposób działania staje się
bardziej lub mniej doskonały i czy chwilowe zmiany są czy nie są przejawem
zarysowanej tendencji.
Dobre firmy, zarządzane w
nowoczesny sposób, same zawczasu ustalają jak należy rozumieć termin jakości
celów w organizacji. I to, w odniesieniu do poszczególnych składowych, w strukturze
organizacji.
Tam gdzie celowość działań nie
jest zdefiniowana, staje się ona nieustannym powodem nieporozumień, kłótni i
pretensji, zwłaszcza na linii zwierzchnik-podwładny.
Brak jasnego zdefiniowania znaczenia
i zakresu pojęcia „cel” w jednostkach organizacyjnych, to najczęstsza przyczyna
nieporozumień pomiędzy oczekiwaniami zwierzchników i postrzeganej ułomności w działaniach
pracowników, na ich stanowiskach pracy.