PORTAL WIEDZY > PANEL MENEDZERA > Znaczenie wiedzy na temat strategii firmy
Strategia odgrywa w życiu firmy bardzo ważną rolę. Działania wynikające z formy i treści opracowanej i przyjętej strategii działania firmy i działania długofalowe jej towarzyszące, wynikające wprost lub pośrednio z jej charakteru i treści, powodują że w ciągu kilku lat firma staje się coraz ważniejszym lub nawet dominującym podmiotem (organizacją) na rynku.
Jednak zapisy i ustalenia strategii, znane powinny być nielicznym, najbardziej zaufanym, umiejącym patrzeć i analizować rynek perspektywicznie. Zachowania rynku, i sposoby działania konkurencji, kierunki i charakter zmian w otoczeniu działania firmy, to materia tworzenia przewagi konkurencyjnej, a co za tym idzie, wiedza tajemna.
Budowany na bazie strategii model/plan rynkowego funkcjonowania (marketingowy plan działania) z jednej strony jest tymczasową interpretacją zapisów idei zawartych w strategii, z drugiej zaś strony jest wykładnią działań, w podziale na piony, kierunki i poziomy organizacyjne.
Pracownik, a nawet menedżerowie niskiego i średniego szczebla zarządzania nie musza znać treści ani zasad samej strategii. Oni muszą znać i realizować tylko ten kawałek planu działania, który bezpośrednio i pośrednio dotyczy działań, za które są odpowiedzialni.
“Zapewnienie klientom najlepszej obsługi posprzedażnej” może oznaczać całkiem różne, inaczej interpretowane rzeczy. Dla jednych najważniejsze będę pieniądze ( cena, zysk, przychód) dla innych szybkość lub jakość (pozyskania towaru, przeprowadzenia transakcji, serwisu przedsprzedażowego i posprzedażowego, funkcjonowanie infolinii produktowej), a jeszcze dla innych jakość pracowników i zespołów przez nich tworzonych, ich zaangażowania, możliwości rozwoju etc.
Domaganie się przez pracownika znajomości treści dokumentu Strategii Działania Firmy na lata 20202-2025 jest…niedorzecznością. Ale konieczność udostępnienia pracownikowi koncepcji działania, realizowanej w perspektywie sześciu, a może nawet dwunastu miesięcy, są absolutną koniecznością, z którą nie sposób nawet dyskutować.
Nikt nie pracuje tak wydajnie jak rozumiejący i akceptujący swoją pracę pracownik. Oczywiście widziane to wszystko jest przez niego w perspektywie możliwości i korzyści osobistych. W tym zakresie , nie można traktować go jako robota, wykonującego mechanicznie swoja działalność, bo wcześniej czy później i on, i to co robi, stanie się zaczynem nadciągającej porażki… firmy.